zondag 17 februari 2013


MARKETING IN THEORIE EN IN DE PRAKTIJK, DEEL2

Weet wat uw klanten bezig houdt. Spreek de taal van uw afnemers. Streef naar een partnerrelatie en werk waar mogelijk met uw klanten samen. Maar vergeet nooit dat u de leverancier bent en dat uw klant op u en op uwe expertise vertrouwt om een stap verder te komen. Plan uw activiteiten ten behoeve van externe profilering zorgvuldig en houd zo mogelijk aan deze planning vast. Zorg voor een goede voorbereiding en begin daar tijdig mee. Zorg er in uw marketing plan ook voor dat waar mogelijk de effecten van uw acties wordt gemeten. Alleen dan kunt u uw eigen activiteiten en het succes ervan optimaliseren. Zorg voor een consistente, professionele, aantrekkelijke én functionele vormgeving van al uw uitingen. Vorm staat ten dienste van de inhoud en functie. Maak uw boodschap duidelijk en herkenbaar en zorg voor de juiste uitstraling van uitingen, op alle beschikbare media. Neem als algemeen manager zelf ook uw verantwoordelijkheid voor externe profilering. Het is úw organisatie. Ú kent uw afnemers het beste. U bent verantwoordelijk voor de propositie van uw organisatie. Neem uw strategische verantwoordelijkheid en benut de expertise van uw marketeer. Samen maakt u het succes van uw organisatie! Vooral de laatste tip is belangrijk. Delegeer taken. Delegeer geen verantwoordelijkheden aangaande strategische marketing. Het succes van uw organisatie begint bij marketing. Zonder marketing heeft u onvodoende inzicht in de markt. Zonder marketing kent de markt uw organisatie onvoldoende.

Het is vaak beweerd en hier en daar ook bewezen: consumenten zijn in zekere zin dieren die op hun instinct af gaan. Zintuiglijke reacties spelen een veel grotere rol in aankoopbeslissingen dan rationele overwegingen. Daarom is het voor een marketeer meer van belang te weten wat er in het lichaam van de potentiële klant gebeurt dan wat er in zijn hoofd omgaat. De grootste uitdaging van de marketeer is dan ook de marketinginspanningen meer in overeenstemming te brengen met de (emotionele) behoeften van de doelgroep. Een klant zoekt niet alleen producten en diensten die in objectieve zin waarde toevoegen aan hun organisatie, maar dat ook in emotionele zin doen. Het is vaak beweerd en er zit een goede kern van waarheid in: klanten willen zichzelf kunnen vereenzelvigen met het karakter, de uitstraling en de status van de aanbieder of het product van de aanbieder. De meeste klanten doen liever zaken met de succesvolle marktleider dan met een kleine, onbeduidende speler die zich als een grijze muis in de spelonken van markt voortsleept. Ook op productniveau lijkt dit van toepassing. Klanten kiezen liever een spannend high-tech oplossing of juist een superdegelijk product dan een product dat vlees noch vis is. Er is nog zo’n beladen begrip dat vaak een rol speelt in het marketing- en salesproces: ‘Gunning’. Er lopen nog steeds veel commerciële mensen rond die te pas en te onpas roepen dat ‘het niet gaat om wat je kent, maar om wie je kent’ of ‘het gaat niet om net werk, maar om je netwerk’. Het valt niet te ontkennen: het verkoopproces is een menselijke aangelegenheid en waar mensen werken, speelt emotie en gevoel een rol. Laten we één ding niet vergeten: structurele aankoop van uw producten kan nóóit alleen het gevolg zijn van het feit dat u het goed met (de inkopers van) uw klanten kunt vinden. Ten minste zult u hen een goed alibi moeten verstrekken om hen te helpen hun leverancierselectie te kunnen beargumenteren. Nog reëler is het om te beseffen dat de inkoopprocedures tegenwoordig veelal dermate zijn geformaliseerd, dat juist objectieve criteria steeds meer doorslaggevend zijn.
Als men waar maakt wat tijdens het sales- en marketingproces is beloofd, dan is een goede klanttevredenheid vaak het gevolg. Er zijn vijf factoren te noemen die in hoge mate bepalen wat de klanttevredenheid is.

1. Kwaliteit
2. Afspraken nakomen
3. Prijs
4. Service
5. Klantgerichtheid

Klanttevredenheid draagt op lange termijn indirect bij aan verbetering van de resultaten. En is, naast zaken als kwaliteit en prijs, een van de belangrijkste factoren die de loyaliteit van klanten bepalen.
Neem contact op voor uw groei: bedrukte tafelkleden, bedrukte tafelzeilen,bedrukte vloerbedekking en tapijttegels, roll up display, brochurehouders, bedrukte kubussen,  textiel schilderijen, fotobehang, foto posters, stoepborden, kliklijsten, raamstickers, bedrukte vlaggen, bedrukte beachvlaggen,autostickers, beurs en showroom reclame, spandoeken  Heeft U in interesse in innovatieve reclame, fullcolourprints, raamfolie, roldisplays, bedrukte spandoeken, fotoposters, bedrukking van uw textiel en bedrukte tafelkleden ga dan naar www.reclameklik.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten