zaterdag 27 april 2013

SLIMME PRODUCT-MARKT COMBINATIES (deel 1)


De basis voor uw zakelijke toekomst.
Lopend over een willekeurige Signbeurs valt meteen op dat tegenwoordig bijna alles te beprinten is. Voor Signmakers een mooie kans om nieuwe producten in de markt te zetten. Of denkt u er aan om met bestaande producten nieuwe markten te benaderen? Lastige keuzes, maar wel essentieel voor het voortbestaan van uw onderneming op langere termijn. Dit artikel geeft uw handvatten, hoe om te gaan met product-marktcombinaties.
Het maken van keuzes
In veel bedrijven is de boodschap in de eerste plaats: groei verzekeren. Groei wordt dan gemeten in termen van verkoop, toegevoegde waarde, brutomarge, personeel en winst voor belastingen. Groei genereert enthousiasme bij U en uw medewerkers, want het biedt nieuwe perspectieven en nieuwe uitdagingen. Niet groeien is trouwens af te raden, want concurrenten staan klaar om het marktaandeel van uw bedrijf aan te vallen en/of binnen de kortste keren over te nemen. Maar hoe gaan we nu groei realiseren? Veel draait hierbij om de match tussen product en markt. M.a.w. het koppelen van het juiste aanbod aan een specifieke behoefte in de markt. Dit klinkt gemakkelijk maar is zeker niet eenvoudig. De beslissing in welke product-marktcombinatie U actief wil zijn (blijven), is de eerste strategische keuze die u dient te nemen. Een voorbeeld vanuit de markt. Een XXl  printfabriek kiest er bewust voor om alleen aan Signmakers te leveren. Een duidelijke focus, een duidelijke keuze. Maar wat gebeurt er nu als signmakers zelf XXL printers aanschaffen. Gaat de printfabriek dan duaal met alle conflicten van dien of kiest de printfabriek ervoor om direct aan de eindgebruiker te leveren. Het gaat hierbij om een bewuste keuze. In veel gevallen werkt een duale marktbenadering op de lange termijn niet naar tevredenheid van alle partijen.
Klanten in kaart gebracht
We kijken nu eerst hoeveel klanten u uiteindelijk omzet opleveren en welke klanten u juist geld kosten. Dit klinkt vreemd, maar vaak blijkt dat 20% van de klanten, 80% van de omzet brengen. Dus 80% van de klanten brengen 20% van de omzet en kosten vaak veel energie met weinig opbrengsten. Belicht uw klantenbestand eens en maak keuzes. Zeg nu zelf, wat is het nut om klanten te beleveren die uw organisatie alleen maar ergernis opleveren nagenoeg zonder opbrengsten. Afscheid nemen van klanten is ook een keuze. Zo ontstaat er ruimte om uw energie te steken in toekomstige groei met slimme product-marktcombinaties. Ga voor o.a. bedrukte spandoeken, roldisplays, bedrukte vloerbedekking en beprinte tafellakens naar www.reclameklik.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten